Zandhappen! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Mier - WaarBenJij.nu Zandhappen! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Mier - WaarBenJij.nu

Zandhappen!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Mier

17 April 2014 | Jordanië, Akaba

Hoi allemaal,

Wat raar dat jullie het berichtje van Waarbenjij.nu een dag later kregen.
Hier het verhaal en de foto's van Petra en Wadi Rum. Petra was erg mooi en bijzonder. We hebben in 8 uur tijd 14,5 km weggeslenterd en geklommen... Leuk die appjes van tegenwoordig om dit te kunnen meten! In Wadi Rum was het super mooi, maar zooooo toeristisch, maar goed, dat heb je altijd met mooie dingen. En het ligt natuurlijk ook aan je verwachtingspatroon. Van Petra verwacht je niet anders en dat viel mee, maar ik had toch echt voor de woestijnovernachting iets in the middle of nowhere gehoopt.
Na de twee dagen in Petra en Wadi Rum hadden we het zandhappen wel gehad. En dat kwam mooi uit, want inmiddels zijn we in Aqaba en heb ik het stof lekker van me af gespoeld in de Rode Zee..

Groetjes,
Mier en natuurlijk ook van Lilly!!

@Anna: danjewel dat ik je moeder mag lenen! hihi Veel plezier deze dagen bij opa en oma.
@Marieke: thanks dat je ondekte dat je geen mail van Waarbenjij.nu had
@San: Ja, die van Saturnus is echt, daarom vond ik het ook zo kicken!!
@Petra: Jij moet dus ook nog echt een keer naar Petra, al is het maar om de hoeveelheid souvenirs met je naam er op! hahaha
@Tien: arme jij, word je bij ma gewoon aan mijn verslag gezet, terwijl zij lekker gaat liggen pitten.. Hoe was jullie weekend?
@Suus: jij bent echt een fanatieke, eerst lezen en dan de foto's. Maar zo komen ze bij mij ook in mijn fotoboek, eerst verslag en dan de foto's :-)

5 DI 15-4-2014
Petra
Hotel: Anbat hotel in Petra

Ik neem mijn laptop mee naar het ontbijt om nog wat foto's te laden. Er zijn er weer 10 bij! haha Kwart voor 8 staan we klaar om naar Petra te gaan. We worden bij het bezoekerscentrum afgezet en we staan met dik kippenvel. Om ons heen heeft ook iedereen een vest aan, maar goed, dat moet je na een uur mee gaan slepen. We krijgen een aardige gids. Het eerste stuk kan je een paardje nemen (zit in het kaartje inbegrepen), maar ik pas, heb het niet op dat soort beesten. Lilly gaat er wel voor en de gids en ik lopen vast door. Het is echt lachwekkend, want het is een soort van renbaan naast het wandelpad en het is gewoon komisch om al die toeristen (inclusief Lilly) op die knollen te zien. Ondertussen hebben we het al niet meer koud! Dan gaan we de siq in (kloof van 1,2 km) op weg naar Petra. In de siq krijgen we ook hier en daar al uitleg. Aan beide kanten van de kloof loopt een watergoot om Petra van water te voorzien. Links voor de dieren en planten, rechts voor de mensen. Er hangen rotsen op scherp, maar ja, die zullen zo wel al honderden jaren hangen. Maar de gids vertelt dat een paar weken geleden de siq dicht is geweest ivm vallende rotsen en we zien ze ook liggen. Hij wijst naar een rots die op scherp hangt. Er zit een apparaat aan, waardoor ze kunnen meten of hij meer gaat wijken. Op die wijze kunnen ze op tijd de siq dicht doen als hij gaat vallen. Nu is het dus veilig, maar ik versnel toch een beetje als ik er onderdoor loop! Overal en nergens zijn beestjes te zien in de stenen... Olifanten, vissen, kamelen, tijgers.... Onze gids lijkt er een quiz van te maken hoeveel we er goed hebben. Op een gegeven moment vraagt de gids me weer te kijken wat ik zie... Ik zoek me rot in de rotsen die ik zie en dan zegt hij "look further"... Ohhh!!! We zijn er! Ik zie de treasury! (Schatkamer) Ik mis dus een beetje het moment van door een lange siq lopen en dan ineens verrrast te worden door het mooie uitzicht, maar het is wel mooi hoor! Het is onmogelijk een foto te maken zonder toeristen, maar het lukt ietsje... De zon is alleen nog niet zo fel en daardoor de kleur niet helemaal mooi, maar ik vind het toch prima.
Sowieso is het heel apart om dit te zien. Gebouwen uitgehouwen uit de rotsen... Restaureren is hier uitgraven en afborstelen en niet zoals bij veel ruïnes dat ze uit elkaar zijn gevallen en dat alles weer gestapeld moet worden.
Ik ga met twee krijgers op de foto, die voor de treasury staan .... En ik had het kunnen weten, ze moeten geld, dat wordt me even achter het schild verteld.. Dan gaan we lopen en de gids verteld over een stuk waar de ingang van het graf heel hoog zit.. Hij vraagt ons hoe het lijk daar dan in gekomen is. Ik pas, maar zij hadden en dus geen steigers nodig, want ze hakten het graf uit, lijk erin en dan ga je de rots onder je voeten langzaamaan ook weghakken en uithouwen en dan ontstaat zo'n mooie muur en ligt het lijk lekker hoog opgeborgen!
Overigens is het meeste van de gaten een graf of tombe. Ik dacht altijd dat het huizen waren. Ook het amfitheater is eigenlijk een uitvaartplaats. Echter door de Romeinen die hier ook geleefd hebben, werd het wel als muziekcentrum/theater gebruikt.
De gids heeft nog een quizvraag. We zien een Romeins gebouw (losstaand en niet uitgehouwen uit de rotsen, echt de stijl van de Romeinen dus) en hij vraagt waarom alles instort bij een aardbeving en dat dit gebouw nog staat. Weer passen we. Het komt omdat in de zijmuren hout verwerkt is en dat is zo veerkrachtig dat het de schokken opvangt. Geniale mensen die Romeinen (geen idee waarom zoveel andere Romeinse gebouwen dan wel ingestort zijn, maar goed!)
We drinken wat en gaan dan omhoog klimmen naar het klooster/uitkijkpunt. Lilly neemt een muilezel en ik pas daar weer voor. Ik ga met de gids alvast lopen en onderweg komt Lilly ook. We drinken thee bij een handelaartje en ik kan even bijtanken. Dan ga ik alvast weer vooruit en komt Lilly later. De gids zou ook komen, maar die zien we niet meer, raar! (op de terugweg vertelt het handelaartje dat hij last van zijn buik had...) Gelukkig wijst alles vanzelf, de trap/pad omhoog volgen en het klooster is niet te missen! hahaha. Ik loop nog een stukje met een Belgisch stel. Ik had ze niet herkend, maar het blijkt dat we met hen in Feynan hebben gezeten. Lilly kan helaas niet tot bovenaan met de muilezel en moet ook nog een stukje lopen.
Je kan het klooster in, maar die muur is vrij hoog... de bewaker helpt ons en ik maak een foto van een klimmende Lilly, maar meer mogen we niet maken van hem, hij wil niet op de foto. Maar hij maakt wel een foto van ons in de ruimte voor een kruis op de muur, heel vaag, maar dat was wel waar de mensen voor kwamen bidden. Eruit komen is zo niet enger, maar je laat je gewoon omlaag glijden en de bewaker vangt je weer op... We did it! hahaha
Dan wil ik wat sneller doorlopen naar het hoogste punt en tevens uitkijkpunt. Ik wil er om 12 uur zijn, want dan begint in Nederland (11 uur) de uitvaart van Giena Klapwijk (ma van Suus). Om 12 uur heb ik een steentje geraapt om in gedachten bij Suus te zijn. Voor pa ook een steentje hiervandaan meegenomen. Heel Jordanië is steen, maar ik vind het net wat mooier als je er zoveel voor geklommen hebt.
We gaan naar beneden en dat is ook nog een uitdaging want er ligt veel (roze) zand op het pad/trap en dat glijdt best wel. Lilly ondervindt het aan den lijve en loopt een paar schaafwonden op. Als die maar genezen zijn voor we de Dode Zee in gaan!
We lunchen lekker, tanken flink bij, want dorst heb ik wel weer gekregen! hahaha
Dan lopen we nog langs de hoge muur met uithouwingen en gaan we langzaamaan richting het bezoekerscentrum. We willen nog even voor een ijzeren kameeltje (souvernir) proberen, maar ze hebben hoge prijzen en zakken niet erg. We gokken er op dat het ons nog wel ergens anders gaat lukken. Terug merk je dat de siq best wel omhoog loopt (heb je heen natuurlijk geen last van! haha) en dat met vermoeide benen van het slenteren.... Maar we komen netjes bij de paarden, maar ook Lilly past nu, ze vond het op de trap eng genoeg!
Uiteindelijk is de eindstand dat we 8 uur gelopen hebben en 14,5 km in de voeten hebben... 583 kcal... Helemaal geen luie vakantie!
Husam haalt ons op en we bespreken een restaurantje voor de avond, want geen zin om weer in het felle licht tussen de groepen te zitten.
Terug in het hotel ga ik in de bar (net zo kil als de eetzaal) zitten, want daar is wifi. Ik laad de laatste foto's en schrijf het verslag van Petra. Ik heb uitzicht op Wadi Musa (en dus op Petra). De ober komt kletsen en hij vertelt dat hij in de ochtend ook zo'n krijger is in Petra en in de middag/avond ober in het hotel. Hij checkt hoe laat ik er was en ik was dus niet met hem op de foto. Hij was ook niet bij de groep die met tromgeroffel halverwege liep, maar zijn neef zat daar weer bij. Ach ja, heel het dorp werkt bij de opgravingen of in de hotels!
Lil en ik lopen naar het restaurant en wat verbaasd ons?! Het is dicht! hahaha. Wij Husam gesmst en die staat binnen een mum van tijd voor ons. Uiteindelijk hebben we onwijs lekker gegeten in een ontzettend gezellig zaakje. Allemaal Jordanese gerechten (er komt dan een pot met eten die omgekeerd wordt). Terug in het hotel nog even in de bar gezeten om te internetten (Lilly nog even facetimen met Paul en Anna) en toen lekker gaan slapen.

6 WO 16-4-2014 Petra – Wadi Rum
Hillawi Camp

We gaan bijtijds op weg en maken nog een paar stops om de vallei van Petra in te kijken. We zijn voor twaalven bij het kamp in Wadi Rum en wat is het een toeristische bedoening zeg... net na het dorp is een grote berg en rondom de berg staan allemaal tentenkampen. Wij moeten voor ons tentenkamp helemaal om de berg heen en het is de laatste... er staan zoveel tenten! Er zijn die avond 250 mensen! Nou ja, Miranda zit in de woestijn, maar niet zoals Miranda van Sex and the City! hahaha Dan komt Abu Joseph met zijn 4x4 en gaan we samen met Husam de woestijn in. Wij gelijk grapjes maken over dat we over zandduinen heen gaan scheuren en net als in The Duke of Hazzard gaan springen. Lilly mag al vrij snel achter het stuur en Abu Joseph wijst de weg, maar we staan ineens bovenaan een helling, die niet normaal is, zo stijl. Lil gaat op haar rem staan en ik stap uit... uiteindelijk heeft Husam de auto heel voorzcihtig naar beneden laten glijden. Ik ga vlak erna ook nog even rijden. Abu Joseph heeft 2 jaar geleden een tia gehad en heeft een lamme arm en been en blijkt moe, dus het komt hem goed uit dat wij rijden en ik vind het leuk. We hebben een paar stops onder andere voor kamelen. Die gekke beesten komen meteen op ons af in de hoop dat wij water hebben, maar helaas... Maar goed wij kunnen wel mooi foto's van ze maken. We stoppen ook nog en dan stapt Husam uit. Hij wil een bepaald plantje plukken, maar Abu Joseph roept dan het niet de goede is. Husam gaat van plant tot plant en Lilly en ik liggen helemaal krom van het lachen, hij heeft er duidelijk geen verstand van en staat er als een zoutzak bij. We stappen uit zodra hij het goede plantje voor de soep heeft... Hij gaat het fijn hakken op een steen en wij denken te gaan ruiken dat het een kruid is voor de soep. We krijgen wat in onze handen en het ruikt nergens naar... Dan komt Abu Joseph met water en dat schenkt hij erbij... en dan eindelijk snappen we het, het is "soap"!! hahaha Onze handen zijn dus gewassen en niet met soep maar met zeep hihi
Dan rijden we verder en als we om een rots heen komen, zien we een geweldige sandbridge! Hij is waanzinnig gaaf en groot en we kunnen er op klimmen (best nog wel een klimmetje). Helemaal super! Dan gaat Abu Joseph weer achter het stuur, want we moeten terug naar de bewoonde wereld om andere mensen op te halen. Het zijn Fransen. Aardige mensen, maar Lilly moet flink haar Frans oefenen, want ze spreken niet echt Engels (en ik waag me niet aan Frans). We rijden door een ander stuk woestijn en geheel anders nu, want nu vooral hele hoge rotspartijen en ook erg ruig. Maar het is wel het toeristische stuk en het wemelt van de jeeps. We stoppen bij het huis van Lawrence of Arabia (film), een paddestoelrotsje en we stoppen voor thee. Daar krijgen we van de eigenaar van het lokale agentschap een sjaaltje. Niet onze smaak en Lilly geeft ze aan Abu Joseph. Die is moe geworden en viel ervoor gewoon van de auto. Ik laat hem in de cabine zitten en ik zit in het bakkie achterin. Later bij het kamp horen we van Husam dat Abu Joseph totaan zijn tia zelf zo'n groot tentenkamp had en behoorlijk rijk is... ach ja, heeft hij nu ook nog twee sjaaltjes extra! hahaha
We gaan onze spullen naar de tent brengen, maar het is een vreselijk klein en kapot ding, dit willen we niet en Lilly gaat voor een andere vragen. Mazzel ook dat de eigenaar van het agentschap er is, want we krijgen een normale tent. Is ook niet super veel, maar in ieder geval beter. Het eten voor de grote groep stoomt in pannen onder de grond en voor het stomen, maken ze er een berg zand op. Het eten is niet bijzonder en erna kijken we nog even naar de dansende toeristenmassa, maar haken dan af. Tijd om de tent in te gaan!

• 18 April 2014 - 09:01

Niek:

Hoi meisjes!
    Goede vrijdag, dus eerst heerlijk op de bank van jullie verhaal genoten en de foto 's bewonderd . Ongelofelijk wat een doorzettingsvermogen om een stad als Petra uit te hakken.
    Mooie foto 's hoor! Hoop voor Lil heel erg dat haar wondjes zijn genezen voor de duik in de dode zee. Eten zag er heerlijk uit.recepten gevraagd Mier? Komen we 2e Paasdagen bij jou Jordaans eten. Zorg ik wel voor de boodschappen. Ha ha! Nou, veel plezier meiden!
    Tot maandag weer! Xxx

• 18 April 2014 - 09:34

Ma:

Een héle "goede vrijdag" :-)
    Er wordt heel wat afgetippeld daar in die stoffige wereld jammer dat je rosa niet bij je hebt haha
    hoewel Niek en Romi hebben ook lekkere wandelingen met haar gemaakt hoor.
    Wat een leuke heerlijke foto's staan er weer bij, Jut en Jul schattig stelletje
    Nu lekker in de Roda en Dode zee het stof er af gaan spoelen hè !?
    XXX wij volgen, jaha ik vertel alles aan Roos.
    Ma en Rosa

• 18 April 2014 - 15:38

Marieke:

Wow ziet er wederom allemaal erg gaaf uit! Geniet nog die laatste paar dagen!!

• 18 April 2014 - 19:50

Anna:

Wat weer een mooie foto's en een prachtige verhalen

• 18 April 2014 - 21:56

Sann:

tja, vrijdagavond dus ik kijk alleen de foto's haha het ziet er weer geweldig uit!
    geniet er nog van...nu nier meer stoffig maar zoutig haha veel plezier nog meiden!!
    groetjes,
    san

• 19 April 2014 - 00:41

Claudia:

Gelukkig wel een paar " wilde dieren"- foto's ertussen.

• 19 April 2014 - 11:16

Jolanda:

Inderdaad lange verhalen en veel foto's, heerlijk om met lekker ontbijtje erbij te lezen en te kijken! In een week tijd hebben jullie veel mooie dingen gezien. Enne, mochten jullie nog echt een plantje voor de soep zoeken, hij staat in volle groei in de tuin :-)
    Meiden geniet nog van de laatste vakantiedagen en goede reis terug.
    Liefs van ons. Xx

• 19 April 2014 - 14:34

Anna:

Mimi Mike pap Don en ik vinden de foto's weer prachtig

Verslag uit: Jordanië, Akaba

Amman – Madaba – Mount Nebo – Wadi Mujib – Kerak – Feynan
Hotel: Feynan Lodge

4 MA 14-4-2014
Dana Nature Reserve – Wadi Musa (Petra)
Hotel: Anbat hotel in Petra

REISBESCHRIJVING
Reisprogramma

11 APR: Amsterdam - Amman
Bij aankomst op Queen Alia International Airport wordt u buiten begroet door onze lokale vertegenwoordiging, die uw transfer verzorgt naar het Fanar Hotel in Amman, waar u 2 nachten logeert in een standaard kamer met ontbijt.
Omdat u redelijk op tijd bent kunt u vanavond met de taxi naar Rainbow Street; een leuke straat met restaurantjes met dakterras, The Jordan Rover Foundation en het informatie centrum van RSCN (Eco en natuurgebieden) Een stukje verderop vind u books@café, het eerste internet café van Jordanië. Echt wel leuk; boekhandel, internet & restaurant ineen! Plus waterpijpen roken!

12 APR: Amman – Jerash– Amman
Na het ontbijt vertrekt u voor een stadstour van Amman met o.a. Een bezoek aan de citadel met Ummayad moskee en het amfitheater, alsmede een stukje van de Downtown area, gevolgd door een bezoek aan de Grieks-Romeinse stad Jerash. In Jerash neemt een lokale privé gids u gedurende 2 uur mee langs alle bezienswaardigheden! Dat is wel handig want anders zijn het maar stenen, die waarschijnlijk niets zeggen.. Einde middag gaat u weer terug naar Amman voor het diner (niet incl.) en overnachting.
Diner tip is Fakr el Din; het bekendste lokale restaurant van de stad, waar vele beroemdheden gegeten hebben. www.fakreldin.com

13 APR: Amman – Madaba – Mount Nebo – Wadi Mujib – Kerak – Feynan
Op tijd uit de veren voor de tocht via de 2000 jaar oude Konings Route zuidwaarts. Deze route maakte deel uit van de Zijderoute en werd al in de bijbel genoemd omdat het prehistorische dorpjes met Bijbelse plaatsen verbindt. U bezoekt de mozaïekstad Madaba met mozaieken van het heilige land en u stopt bij Mount Nebo, de plek waar Mozes begraven is (en om te genieten van het uitzicht over de Jordaan Vallei). U vervolgt uw weg zuidwaarts naar de indrukwekkende Wadi Mujib en gaat verder naar het kruisvaarders kasteel van Kerak, gebouwd in de 12e eeuw na Christus. Kerak is al bewoond sinds de IJzertijd.
Einde van de middag komt u aan bij Feynan, waar u een nachtje logeert in de Feynan Lodge; een ECO lodge waar geen elektriciteit voorhanden is.
http://www.feynan.com/about.html Diner is vanavond inclusief!

14 APR: Dana Nature Reserve – Wadi Musa (Petra)
Maak vanochtend een wandeling van 3 – 4 uur met een gids door dit mooie gebied. Een lunchbox is inbegrepen. In de middag verlaat u het reserve en gaat u naar Wadi Musa, de plaats waaraan de oude stad Petra is gelegen. Hier checkt u in bij Anbat hotel in Petra voor de komende 2 nachten.

15 APR: Petra
Na het ontbijt bezoekt u de antieke Nabatese hoofdstad op de rug van een paard, gevolgd door een wandeling door de 1,2 kilometer lange Siq; een smal pad dat tussen 2 overhangende kliffen doorloopt. Een soort gang eigenlijk, die leidt naar het mysterie van de ‘ Red Rose City’ met als spectaculaire schatten de ‘ Royal Tombs’ ofwel de grafkamers en hoge offerplaatsen. De lunch gebruikt u in Petra (niet inclusief). Trek goede wandelschoenen aan want u loopt ongemerkt zo’n 20 km.
U heeft een lokale privé gids voor ruim 2 uur die u alles vertelt over deze bijzondere plek. De middag gaat u zelf verder eventueel naar de offerplaatsen (950 treden…maar zeker de moeite waard!)

16 APR: Petra – Wadi Rum
Vandaag staat Wadi Rum op het programma waar u een hele dag per Jeep het woestijngebied gaat verkennen. U logeert in Hillawi Camp en heeft het diner onder de sterren vanavond

17 APR: Aqaba
Na het ontbijt verruilt u de woestijn voor de golf van Aqaba, waar u 2 nachten logeert in Movenpick Tala Bay met duikschool op eigen terrein. http://www.moevenpick-hotels.com/en/middle-east/jordan/aqaba/resort-aqaba-tala-bay/overview/

17 - 18 APR: Aqaba
Geniet van zon, zee & strand.

19 APR: Aqaba – Dode Zee
Na een rustig ontbijt checkt u uit en gaat u noordwaarts via de mooie route door Wadi Arabi langs de Israëlische grens naar de Dode Zee. Hier komt u in de loop van de middag aan en checkt u in bij Jordan Valley Marriott of Movenpick Dead Sea. U geniet deze middag van een heus modderbad en het drijven op het zoute water. Helemaal bijkomen van alle indrukken en herboren weer naar huis.
Geniet deze avond van de zonsondergang over Jeruzalem en Jericho (lichtjes in de verte…)
U logeert 2 nachten in Movenpick Resort Dead Sea http://www.dkts.nl/reisoverzicht/jordanie/dode-zee-hotels/movenpick-dode-zee.html

20 APR: Dode Zee
Geniet een hele dag van deze mooie plek!

21 APR: Amman– Amsterdam
De transfer naar de luchthaven is rond 08:00 uur naar Queen Ali Airport, dat een klein uurtje rijden is vanaf de Dode Zee. U checkt in voor uw terugvlucht, welke om 11:30 uur vertrekt naar Amsterdam en daar om 15:30 uur aankomt..